Wednesday, May 24, 2006

Telepatiaa ja mustat sukat

Mitä uskomattomin juttu tapahtu mulle äsken. Mä oon vieläkin ihan sekasin siitä. Olin jo laittanut koirat nukkumaan ja yrittänyt lukea kirjaa, mutta siitä ei tullut mitään hollantilaisen ystäväni kummalla tavalla täyttäessä mun ajatukset. Valot oli poissa, makasin pimeässä makuuhuoneessa aivan nukahtamispisteessä hollannikkaan edelleen pyöriessä päässä, kun yht'äkkiä joku pakotti nousemaan ylös - mene tietokoneelle. Kävelin vauhdilla alasti talon poikki yläkertaan, löytääkseni ruudulta avonaisen keskusteluikkunan ja 00.20 ajoitetun viestin, jonka tämä samainen mies oli lähettänyt. Tietokoneen kello näytti 00.23.

Meidän ei ollut tarkoitus puhua tänään eikä yleensäkään olla yhteydessä näin myöhään - klo 23:n olisin pistänyt sen piikkiin. Mä en näe tälle mitään järkevää selitystä. Kuinka tämä henkilö voisi Hollannista saakka ajatella mua niin intensiivisesti, että se estää lukemisen ja saa mut revittyä sängystä koneelle? Ja ei, mä en oo voinut kuulla mitään viestiääntäkään, koska kone oli sekä virransäästötilassa että aivan liian kaukana, ja makuuhuoneen viereisessä huoneessa nukkuva koira kuorsaa niin lujaa, että sitä kovempien desibelien saavuttamiseksi sais raavas mieskin pistää parastaan. Oikeesti. Mystistä...

Sain myös kokea jotain muuta uutta tänä yönä. Hollannikas kertoi yhdestä vakavasti sairaan ystävänsä naispuolisesta ystävästä, jonka kans hän on viime aikoina lähentynyt ja joka on nyt nähtävästi häneen ihastunut. Sain kuulla, että ne tulee viettämään seuraavat kaksi päivää kahdestaan yksillä messuilla Belgiassa ja samalla hetkellä tunsin kuinka rinnassa kasvoi outo tumma painava tunne, jonka muistin jostain kaukaa monen vuoden takaa. Adrenaliinin syöksyessä vereen tajusin, että mä olin mustasukkanen. Ja tässä tapauksessa täysin ilman oikeutusta.

Eka reaktio oli tietenkin, että hälytyskellot alkoi huutamaan päässä "Enhän mä näin tuntis mun muiden miespuolisten platonisten ystävien kohdalla!", mutta toisaalta täytyykin muistaa, että meidän suhde on hyvin erityislaatuinen: Jonkunlainen riippuvuus toisistamme on kyllä mukana pelissä, siitä ei pääse mihinkään. Mä kerroin sille rehellisesti miltä tuntuu ja vakuutin uskovani sen olevan ihan luonnollista. Että ymmärrän hyvin sen tytön kiinnostuksen ja että itsekin varmasti ajattelisin samoin, jos tilanne välimatkoineen jne ei olis niin mahdoton. ...Kun pistää vinkkaus-smileyn perään, saa sanoa melkeen mitä vaan ja päästä pälkähästä, vaikka seuraavassa käänteessä vakuuttaakin olevansa ihan tosissaan.

Oikeesti mä uskon, että me ei kumpikaan tiedetä tarkalleen missä tässä mennään. Tai sit se tietää ja mä en tiedä. Toisaalta mä tiedän, mitä tilanne vaatis, jotta tästä tulis mitään muuta kuin platoninen ystävyyssuhde, ja tiedän että rahkeiden löytyminen on epätodennäköstä. Pian ollaan taas viisaampia, kun lähden käymään sen luona, ja parempi olla turhaan vaivaamatta päätään ennen sitä. Toivotaan, että nenätysten oleminen ja ajan viettäminen yhdessä hälventää riippuvuus-aspektin meidän ystävyydestä ja voidaan jatkaa terveempää rataa eteenpäin. On kuitenkin väistämätöntä, että jompikumpi tai molemmat ennen pitkää löytää tyttö-/poikaystäväkokelaita, ja sillon meidän täytyy pystyä suhtautumaan niihin tilanteisiin vähintään neutraalisti, jos halutaan tän ystävyyden säilyvän vielä jatkossakin.

6 comments:

Anonymous said...

Mystiikkaa, mystiikkaa :) Kuulin juuri erään skeptikko-kollegani ylimaallisesta kokemuksesta ihmeparantajan luona.... Voin jakaa kanssanne ke 31.5.

Fridan tarinasta mieleeni jäi roikkumaan yksi kysymys. Sanot, että Hollannikas kertoi ystävänsään "jonka kans hän on viime aikoina lähentynyt ja joka on nyt nähtävästi häneen ihastunut". Auki jäi Hollannikkaan oma suhtautuminen tähän tyttöön...?

Frida said...

Mikä tossa ke 31.5. on Konsultille niin erityistä: tulossa seuraava kunniamaininta ja paljastuksia?

No, Hollannikas sanoi, että hän ei ainakaan nyt koe haluavansa suhdetta tähän naiseen, mut mistä mä tiedän - ehkä se ei vaan halunnu mulle sanoa (mä kyllä yritin johdatella aika paljon, ennenkun itse kerroin tuntemuksia, eli ei se varmaan mitään salaillutkaan). Ovat kuulemma nukkuneet samassa sängyssäkin, mutta mitään ei oo tapahtunut. Mä sanoin sille, et salee se tyttö on ollu valveilla siinä vieressä ja odottanu, että herra viimein tekee jotain... Lähentyneet he on just sen molempien rakkaan ystävän sairauden takia, vaikka ovat semi-tunteneet toisensa jo kolmen vuoden takaiselta hiihtoreissulta.

Tää ei nyt oo ihan normaalia: Mä oon osittain mustasukkanen ja katkera, vielä tänäänkin. Jotenkin aattelin, että yön pikkutunnit ja telepatia-järkytys vaan toi tunteet pintaan kärjistetysti, mut ei se näköjään ihan niin helpolla lähteny. Oon Hollannikkaaseen yhteydessä seuraavan kerran vasta perjantaina.

En mä yleensä oo tällanen. Viime suhteessa ihmettelin mustasukkasuuden puutetta ja yritin sitä joskus vähän hakeakin, mutta ei. Ja nyt näin. Thank God, että se ei osaa lukea suomea eikä ollu onnistunu kääntämään tätä blogia, vaikka yritti. Mut sillä on ystäviä, joilla on suomalaisia tyttöystäviä, joten voihan se pahimmassa tapauksessa niitä pyytää. No, elämässä pitää ottaa riskejä.

PartyFlickan said...

Rock on!
Telepatia on jännä tunne. Mä odotan mielenkiinnolla mitä sun tulevalla Hollannin matkalla tapahtuu. Oon itse ainakin välillä sellainen, että piilottelen itseltäni todellisia tunteitani ja oon valmis myöntämään ne vasta kun jotain tollasta sattuu. Ootko miettinyt jos ystävyysrata saakin Hollannissa uuden käänteen ja tuleekin joku ihan uus rata...?

Heikki Pölönen said...

Kun pistää vinkkaus-smileyn perään, saa sanoa melkeen mitä vaan ja päästä pälkähästä, vaikka seuraavassa käänteessä vakuuttaakin olevansa ihan tosissaan.

Tuo on kyllä totta. Minulla onkin välillä ollut todellisia kommunikaatiovaikeuksia etenkin uusien tuttavuuksien kanssa. En tykkää käyttää hyniöitä kauheasti, ja huumorintajuni on aika sarkastista. Yhdessä noista saa lähinnä väärinkäsityksiä.

Olosuhteiden "pakosta" olenkin taipunut käyttämään hyniöitä ainakin välillä. Ja niin, voihan niillä tosiaan sitten tuolla tavalla kikkaillakin. :)

Frida said...

Partyflickan:
Oonhan mä tietty miettiny... Sanotaan näin, että mikään ei kauheesti yllättäis (kuuluisat viimeiset sanat!). Sehän on aina ihanaa, jos kaks ihmistä toteaa tykkäävänsä toisistaan, eikä sitä mun mielestä kannata pelätä.

Tässä tapauksessa se tilanne ois realisoituessaan kuitenkin aika vaikea. Kun molemmat on kerran käyny läpi seinään menneen kaukosuhteen, sitä suhtautuu näihin asioihin eri tavalla. Vaaleenpunaiset lasit on tippunu nenältä jo aikapäivää sitten.

Mut bottomline: ei, mä en usko, että rata tulee muuttumaan.

Polonen:
Kiva, kun tulit!

Ymmärrän hyvin ton sarkasmi-väärinkäsitys tilanteen. On omallakin kohdalla joskus sattunut.

Tekstissä mä yritän viimeseen asti välttää hymiöitä, mutta messenger-keskusteluun ne jollain tavalla kuuluu. Tai sanotaanko, että ilman niitä voi joskus olla vaikea kommunikoida selvästi sillä nopeudella. Varsinkin kun tässä tapauksessa kaksi "puhuu" toisilleen englantia, mikä ei oo kummankaan äidinkieli, eikä näin ollen taivu yhtä hyvin kuin normaalisti.

Mut huom, mä en tahallani pelannu - tajusin strategiani itsekin vasta jälkikäteen.

Ihanaa, kun te ootte noin hyviä kommentoimaan! :)

Frida said...

Note-to-self:
Päättelyyn ja uteliaisuuden heräämiseen ei fiksulta mieheltä tarvita kielitaitoa. :)
Ja sitten kun ei itse osaa/halua valehdella, on kissa nyt nostettu pöydälle.

Lopputulos: En edelleenkään tiedä, mistä syy tuohon mustasukkaisuuteen, mutta oon päättäny, että mun ei tarttekaan tietää. Miksi turhaan ottaa ongelmaa ja pahaa oloa, kun asioilla on kuitenkin tapana selvitä itsestään ajan kanssa? Kyllä mä sitten lopulta saan vastauksen...